Sund hud gennem kost

Hvis du enten har hudproblemer af den ene eller anden art, eller generelt gerne vil have en pænere hud, bør du læse videre her. Vi deler tips til hvordan du kan optimere din kost til at give dig de rigtige næringsstoffer til at få en pænere hud. Det kan opnås gennem flere kilder, og både gennem kost naturligt og ved kosttilskud. 

Hvordan påvirker kost din hud?

Nærringen i din kost påvirker din hud – det kommer vi ikke uden om. Hvordan din hud bliver påvirker, kommer meget an på hvilken form for kost du udsætter din hud for. 

Det er nok ingen hemmelighed, at fast food og chips ikke vil gøre din hud så smuk som du måske ønsker det. Det skyldes en stor mængde af mættet fedt. Mættet fedt er ikke noget man skal være skræmt af, men i forhold til mængden af umættet fedt, anbefaler hjerteforeningen at maksimalt 10% af dit daglige energiindtag kommer fra netop mættet fedt. 

Omvendt vil din hud reagere positivt overfor en række andre næringsstoffer, som vi vil komme nærmere ind på her. 

Det er dog vigtigt at understrege at der ikke er mirakler, og at resultater ikke vil komme over natten. Effekten opnås ved kontinuerligt at spise sundt, og sørge for kroppen får de næringsstoffer der er vigtige, og gavner dit daglige overskud. 

Hvilke næringsstoffer påvirker huden?

Der findes en række forskellige næringsstoffer, der påvirker huden indefra. Effekten varriere, hvorfor det giver bedre mening at kigge ind i hvert næringsstof, i stedet for at kigge overordnet på det.

A-vitamin

I A-vitamin får du næringsstoffer der har videnskabeligt belæg for at støtte op om sund hud. A-vitamin er særligt effektivt over for uren hud, og hud der har været udsat for meget sol. 

Du finder typisk A-vitamin i fødevarer som æg, fisk, lever og mæl, og i frugt og grønt, specielt gulerødder, spinat, grønkål og melon.  

E-vitamin

I E-vitaminer får du effekten af at holde hudcellerne sunde. Det hjælper til at udskyde aldringen af cellerne, hvilket støtter op om sund hud. 

De bedste kilder til E-vitamin findes i planteolier, nødder, mandler, og fuldkorns produkter. 

C-vitamin

C-vitamin er en stærk antioxidant, men bidrager også til kroppens kollagenproduktion. Derudover er det kendt, at C-vitamin støtter op om kroppens immunforsvar, hvilket hjælper med dit generelle overskud.

C-vitamin findes særligt i citrusfrugter, men kan også indtages gennem jordbær, peberfrugt, broccoli og mango. 

Kollagen pulver

Kollagen er en naturlig del af bindevævet, og som vi aldres falder den naturlige produktion af netop kollagen. Kollagen hjælper huden med at forblive ung og glat, hvilket er en grund til mange indtager det som kosttilskud. 

Du kan få kollagen i høj kvalitet hos Bodylab, som vi selv har god erfaring med. Bodylab tilbyder både kollagen med smag af æble og fersken ice tea, hvilket også gør det til en fornøjelse at indtage. Vi har selv prøvet fersken ice tea smagen, og kan uden tvivl anbefale den.

Zink

I zink har du et mineral kroppen ikke selv kan producere. Zink er en ingrediens i mange hudplejeprodukter, der især modkæmper eksem. Der er dog også et super effektivt mineral til at hjælpe huden indefra. Det er ikke en mirakelkur, men det hjælper dig til normal hud. 

Zink optages altså i kroppen gennem kost eller kosttilskud. Fødevarer med højt indhold af zink er fuldkornsprodukter, samt valnødder og dadler. Kroppen optager også zink godt igennem kød og fisk. 

Omega 3

Omega-3 fedtsyrer er særligt vigtigt at indtage hvis du lider af tør hud eller eksem, da kroppen ikke er god til selv at producere det, samtidig med det kan være svært at få nok indtag gennem almindelig kost. 

Det er nødvendigt med olier til huden, hvor omega 3 primært findes i fisk, nødder, og avocado. 

Du kan få omega-3 tilskud på dit lokale apotek eller i supermarkeder. Det er let tilgængeligt. Alternativt kan du få det leveret hos Bodylab, der sælger omega-3 tilskud i et glas á 120 tabletter til en overkommelig pris. 

Optimer din kost og opnå sund hud

Hvis du gerne vil opnå sund hud, vil det give rigtig god mening at kigge på din kost. Du kan opnå gode resultater ved at fokusere på essentielle vitaminer, som A-vitamin, E-vitamin, og C-vitamin. Derudover vil Zink, Omega 3, og Kollagen være med til at sikre en sund og glat hud. 

Din kost bør altså indeholde flere ingredienser som æg, citrusfrugter, fuldkornsprodukter, nødder og mandler, og fisk. Derudover kan det give mening at se på hvilke af ovenstående punkter du ikke får nok af, og finde kosttilskud der kan supplere din kost. 

Det kan give mening at kigge på omega 3 og kollagen, hvis du gerne vil have en pæn hud, og ikke kan opnå det ved kost alene. Kig dog altid på de anbefalede dosis, da der ikke findes en mirakelkur. Læg en kontinuerlig indsats, og du vil se resultater med tiden.

Ud over at hjælpe med sund hud, kan kost også hjælpe dig til at komme af med skæl og tør hovedbund. Det kan du læse mere om, i vores artikel om det rigtige valg af skælshampoo.  

Anbefalede produkter